Nästa artikel
Premium Det är fullkomligt orimligt att en lärare ska kunna undervisa en hel klass och samtidigt fungera som speciallärare för flera elever med individuella behov. Det menar skolforskarna Agneta Gulz och Magnus Haake som är aktuella med boken "Det oumbärliga klassrummet – en framställning på kognitionsvetenskaplig grund". ”Eleverna förtjänar en utbildning som förbereder dem för livet, inte bara för stunden”, säger duon i en intervju med Special Nest.
I debatten om hur skolor bäst kan möta elevernas behov lyfter forskarna Agneta Gulz och Magnus Haake fram ett centralt budskap: det lärarledda klassrummet är oumbärligt. Deras nya bok med just det namnet, Det oumbärliga klassrummet, belyser varför den traditionella klassrumsmiljön är avgörande för att säkerställa att alla elever, särskilt de som behöver extra stöd, får den utbildning som de har rätt till. Boken innehåller samlad kognitionsvetenskap som de menar att skolan och
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Så här funkar WISC-testet
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Beskedet: Extra anpassningar ser ut att slopas i skolorna
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn