Nästa artikel

  • Ett typiskt kännetecken för Wittingmetoden är att den skiljer på teknik och förståelse i samband med läs- och skrivinlärningen.

  • Maja Witting (1923-2016) var lektor i specialpedagogik vid Uppsala universitet. Special Nest publicerar bilden efter godkännande av Wittingföreningen.

  • Ann-Katrin Åkerman tror att Wittingmetoden skulle kunna göra stor skillnad om den användes på bred front ute på skolorna.

Premium Klena PISA-resultat, brister i lärarutbildningen och en allt vanligare ”lyssneläsning”. Larmen duggar tätt om den svaga läs- och skrivförmågan i den svenska skolan och mycket tyder på att elever med autism/adhd och dyslexi har drabbats hårt när läs- och skrivundervisningen har hamnat på efterkälken i digitaliseringens spår. Den tidigare läraren Ann-Katrin Åkerman menar att Wittingmetodens strukturerade och stegvisa inlärning av kopplingen mellan språkljud och bokstäver kan gynna denna elevgrupp – men arbetssättet lärs inte ut på lärarprogrammet.

Ann-Katrin Åkerman är engagerad i Wittingföreningen som sprider kunskap om och bedriver utbildningar i Wittingmetoden, en systematisk läs- och skrivinlärningsmetod ursprungligen utvecklad av läraren Maja Witting (1923-2016) som var lektor i specialpedagogik vid Uppsala universitet. Metoden har använts både för att lära barn läsa och skriva och för att arbeta bort läs- och skrivsvårigheter hos vuxna som av olika skäl inte lärde sig de färdigheterna i skolan, till exempel på grun

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons