Nästa artikel
Premium Specialpedagogik i förskolan har inte varit en självklarhet varken i verksamheten eller i litteraturen. Ändå är det just i förskolan som tidiga insatser skulle kunna betyda mycket för barn i behov av särskilt stöd, men också för alla barn med varierande behov. Special Nest har intervjuat förskolläraren och pedagogikforskaren Gunilla Westman Andersson, redaktör för den nya boken ”Specialpedagogisk verksamhet – för ALLA barn i förskolan”.
– Det är så viktigt att barn inte hamnar på efterkälken och får vänta på stöd tills de eventuellt får en diagnos i skolåldern. Därför är ESSENCE ett begrepp att hålla i fokus när det gäller specialpedagogik i förskolan. Stöd behöver inte handla om en hel åtgärdsplan utan kan handla om att möta barn på ett medvetet sätt. Detta berättar Gunilla Westman Andersson, lektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon är förskollär
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så fungerar adhd-medicin
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor