Nästa artikel
Premium Kan brister i den tidiga läs- och skrivundervisningen – vid sidan av fokuset på fysisk inkludering i stora klasser – vara en bidragande orsak till att många elever med autism missar betygsmålen och därmed gymnasiebehörighet? Det tror Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. ”En utvecklad läs- och skrivförmåga kan förmodligen vara extra viktig för elever med autism”, säger hon i en intervju med Special Nest.
Enligt Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och medförfattare till boken Det oumbärliga klassrummet, kan över 95 procent av eleverna lära sig läsa och skriva på en funktionell och rimlig nivå – även om många av dem behöver stöd längs vägen. Ändå är det idag omkring 20 procent av fyrorna som börjar mellanstadiet utan att ha nått sådana grundläggande färdigheter i läsandet och skrivandet, något som skapar stora bekymmer för kunskapsinhämtni
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så här funkar WISC-testet
- Hallå, känner du inte igen mig? Ansiktsblindhet vid autism
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- 7 lästips om den turbulenta tonårstiden
- Bygg psykologiskt kapital – en väg till bättre livskvalitet vid autism
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så fungerar adhd-medicin