Nästa artikel

  • Utredaren Thomas Persson överlämnar läroplansutredningen till skolminister Lotta Edholm (L).

  • Christopher Gillberg är professor i barn- och ungdomspsykiatri och en av världens ledande forskare inom adhd- och autismområdet.

  • Martin Ingvar är hjärnforskare och professor vid Karolinska Institutet.

Premium Läroplansutredningen är här. Bland annat föreslås betydligt mer krut på läsa-skriva-räkna i lågstadiet, minskad individualisering av undervisningen, mer fokus på fakta- och ämneskunskaper och att inte skruva upp svårighetsgraden för snabbt. Professorerna Christopher Gillberg och Martin Ingvar, som båda har ingått i expertgruppen, kommenterar innehållet i utredningen för Special Nest. "Senare års överdiagnostik av dyslexi – och även av andra med npf – kommer att avta om förslaget får genomslag", säger Christopher Gillberg.

I många år har ett missnöje puttrat om att läroplaner är för luddiga och inte tar hänsyn till att barns hjärnor inte är mogna för läroplanens krav på att kunna analysera, resonera och reflektera. De senaste läroplanerna, som har rullats ut 2011 respektive 2022, har fått hård kritik från forskarhåll. Ett av de akuta problemen som återkommande har pekats ut är att vissa elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism och adhd har svårt att nå ens det lägsta go

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Annons