Nästa artikel
Premium Liv, lust och lärande var devisen för L3-programmet i Malmö. Där kunde elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar spela musik och läsa upp till gymnasiebehörighet. Special Nest intervjuar grundaren Mikael Svennerbrandt.
Historien tog sin början år 1992. Det var då ett musikprojekt startades i Malmö – i regi av Rädda Barnen distrikt Malmö – där skoltrötta elever fick syssla med musik och spela in egna skivor samtidigt som de läste upp betygen i matematik, svenska och engelska. Mikael Svennerbrandt, som tidigare bland annat hade jobbat som lärare och kurator, grundade programmet. Efter två år togs det över av Malmö stad och blev en del av gymnasieskolans individuella program (IV) – sedermera d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Tvångets grepp – 4 lästips om OCD
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips