Nästa artikel
Premium Spädbarn härmar ofta vuxnas ansiktsuttryck. Räck ut din tunga, och barnet räcker ut sin tunga. Modern forskning visar att imitationsförmåga och inlärningsförmåga hänger ihop. Men varför är det så? Och har barn med autism alltid svårare för att imitera – och för att lära?
Små barn med autism imiterar som regel inte i lika stor utsträckning som andra barn. De har ibland även svårt med inlärningsförmågan. Hur ser detta samband ut? Vi har talat med en av Sveriges främsta experter på området: Mikael Heimann vid Linköpings universitet, för att reda ut begreppen. Han är forskare och professor i utvecklingspsykologi, och har ägnat större delen av sitt yrkesliv åt att forska på barns imitationsförmåga, i stor utsträckning barn med autism. Mikael Heima
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Satsar på stödundervisning i mindre grupp – och skrotar extra anpassningar: "En orimlig förväntan som låter fin i teorin"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Psykiatrin förändrar synen på autism och adhd