Nästa artikel
Premium När eleven riskerar att missa målen trots anpassningar så ska åtgärdsprogrammet träda in som ett kraftfullt verktyg. Att åtgärderna sätts in för sent är ett känt problem, med utebliven gymnasiebehörighet som konsekvens. Special Nest har intervjuat Ulrica Dahlén, enhetschef på Skolverket, om ökningen av antalet åtgärdsprogram.
Andelen elever som har ett åtgärdsprogram fortsätter att sakta ticka uppåt. Under läsåret som gått har 6,2 procent av grundskoleeleverna fått någon form av särskilt stöd. Det motsvarar 68 600 elever. Det är svårt att sia om utvecklingen är lovande eller oroväckande, men Ulrica Dahlén som är enchetschef på Skolverket är försiktigt positiv. – Vi ser fortfarande ett glapp, det kanske är för få som har fått åtgärdsprogram då ungefär 15 procent inte blir behöriga till
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Brett spektrum inom autism och fler autismdiagnoser väcker debatt
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"