Nästa artikel
Premium Stödet för elever med funktionsnedsättning i skolan är bristfälligt. Utbildningen är otrygg, otillgänglig och icke likvärdig, enligt SPSM:s rapport “Villkor för utbildning”. Dessutom är föräldrars engagemang och utbildning avgörande för vilken hjälp eleverna får.
Skolsituationen för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning har inte förbättrats de senaste åren. Stödet brister och konsekvensen blir en utbildning som inte är likvärdig. Det framkommer i Specialpedagogiska skolmyndighetens, SPSM:s, kartläggning av villkor som barn, elever och vuxna med funktionsnedsättning har att förhålla sig till i sin utbildningssituation. Rapporten Villkor för utbildning presenterades den 27 mars via ett frukostseminarium. När SPSM redogör
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Så här funkar WISC-testet
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Simning kan passa många med Aspergers syndrom”