Nästa artikel
Premium Fritidshemmen har numera högre krav på lärande och pedagogik, enligt skollagen ska utbildningen utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov. Ann S. Pihlgren som är aktuell med boken ”Uppdrag fritidshem – skapa likvärdig utbildning” ger här 10 tips för ett bättre bemötande av fritidshemmets elever med särskilda behov.
1. Stödresurs på skoltid? Undvik ordningsvaktsrollen Under skoldagen är det vanligt att fritidspersonalen rycker in som stödresurs i klassrummet. Ofta fastnar fritidspersonalen i rollen som ordningsvakten som bevakar barnet som inte sitter tyst och stilla. När Ann S. Pihlgren har varit observatör på lektioner har hon sett utdragna, repetitiva muntliga genomgångar varvade med förmaningar om att sitta stilla och lyssna. Undervisningen har funkat dåligt trots uppemot fyra vuxna i rummet.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Intelligensens inflytande vid autism – 5 insikter från forskaren
- Anna Hegestrand: 7 tips till föräldern med barn som har npf
- "Ofta blir barnets närvaro i skolan en prestige"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Charlie Michaelsen: 10 viktiga insikter som förälder till barn med npf
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet