Nästa artikel
Premium Anpassade, avskärmade och rofyllda studieplatser som eleverna kan välja fritt emellan under besöken. Så kan man beskriva den nya studieverkstaden på Parkskolan i Svalöv. Målet är att den alternativa lärmiljön ska gynna alla elever, men inte minst dem som behöver extra lugn och ro omkring sig. "Jag brukar ibland reflektera över att vanliga klassrum är som öppna kontorslandskap", säger skolans rektor Gunilla Persson till Special Nest.
Skrivbordscykel, saccosäck, bänkskärmar, ståbord, avslappningsmusik, draperi och fåtölj. Det är några av ingredienserna i den nya studieverkstaden hos Parkskolan i Teckomatorp i Svalövs kommun. Elevassistenten Anders Stålhandske kläckte tidigare i år idén om att skapa denna alternativa lärmiljö och presenterade sitt förslag för rektorn Gunilla Persson. Samtliga elever på F-6-skolan har tillgång till den anpassade och avskärmade studieverkstaden, men dess främsta målgrupp ä
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor