Nästa artikel

  • Skolministern Lotta Edholm (L) ser ett behov av hjälpklasser för elever som upprepat stör ordningen i klassrummet.

  • Johanna Carnvik Schöier är intressepolitisk utredare på Autism Sverige.

Premium Nyligen presenterades delbetänkandet från en statlig utredning som föreslår ett slopande av extra anpassningar i klassrummet och en lägre tröskel till stödundervisning i mindre grupper eller enskilt. Samtidigt driver Liberalerna på för ett införande av särskilda hjälpklasser för elever med beteendeproblematik. ”De ska framför allt bemannas av erfarna lärare eller speciallärare”, säger skolministern Lotta Edholm (L) till Special Nest.

I en statlig utredning som nyligen har presenterats föreslås att det nuvarande systemet med extra anpassningar i klassrummet ska avskaffas, vilket Special Nest har skrivit om tidigare. Utredningen föreslår dessutom att det ska bli enklare att placera elever i särskilda undervisningsgrupper eller ge enskild undervisning. Denna förändring kan komma att få stor betydelse för eleverna med autism eller adhd, en elevgrupp som löper ökad risk för problematisk frånvaro och missad gymnasie

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Annons