Nästa artikel
Premium LÄSARFRÅGA: Hej! Jag har sett filmen ”Hur sätter lärare betyg?” som kom från Skolverket i oktober 2016. Jag har också hört talas om undantagsbestämmelsen. Men vad är det egentligen, och hur ska man tänka kring undantagsbestämmelsen vid lektionsmoment och betygsättning? Vill gärna ha tips!
Hej! Det råder många missförstånd kring undantagsbestämmelsen, eller PYS/PUFF-paragrafen som den också kallas. Kanske beror det på att lärare upplever råden från Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten med flera som otydliga. Kanske beror det på att de olika rådgivarna inte alltid säger samma sak vilket gör tolkningen av bestämmelsen ännu svårare. Kravet för att omfattas av paragrafen är att eleven ska ha en funktionsnedsättning, fysisk som neuropsykiatrisk, som gö
Annons
Populärt innehåll idag
- Så ska kyrkan förbättra bemötandet av npf-familjer
- Nytt verktyg: Så kan autism och adhd upptäckas i förskolan
- Använd specialintressen – så kan lärare stötta elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- 10 saker varje barn med autism önskar att du visste
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor