Nästa artikel
Premium Debatten om bristande studiero i skolan dyker regelbundet upp, liksom förslag om att införa ordningsbetyg och öka lärarnas befogenheter att sätta gränser. Bra studiero i skolan kan istället uppnås med tydlig struktur och goda relationer. Det berättar pedagogikprofessorn Marcus Samuelsson och gymnasieläraren Tove Phillips för Special Nest.
– Diskussionen om att införa ordningsbetyg igen och att ge lärare ökade befogenheter att sätta gränser leder lätt fel när gäller att skapa lugn och ro i skolan. Forskningen visar att det istället är sådant som struktur, tydlighet, engagemang och goda relationer mellan lärare och elever som skapar lugn i klassrum, säger Marcus Samuelsson. Marcus Samuelsson är professor i pedagogik vid Högskolan Väst i Trollhättan, men är tjänstledig för att forska vid Linköpings univers
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Larmet: Allt fler elever har problematisk frånvaro
- Nytt stödmaterial från SPSM för tillgänglig skola
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Tingsrättsdom: Försvarsmakten diskriminerade person med autism
- Rustar unga vuxna med npf för arbetslivet: ”Ganska hoppfull på sikt”
- Mind öppnar självmordslinje