Fysisk träning hjälper hjärnan att lagra nya kunskaper – om den sker i rätt tid. Det skriver Forskning och framsteg.
Tesen bygger på ett experiment där 72 nederländska studenter fick sitta framför en datorskärm och se närmare hundra föremål dyka upp på en av sex möjliga positioner. Uppgiften var att minnas på vilken position de sett vart och ett av föremålen.
Direkt efteråt fick en tredjedel av studenterna träna pulshöjande spinning. En tredjedel väntade med träningen i fyra timmar, och en tredjedel tränade inte alls. Två dagar senare fick studenterna göra ett minnestest.
– Resultaten blev nästan 10 procent bättre för dem som tränade efter fyra timmar, jämfört med de andra grupperna, säger Guillén Fernández, professor i kognitiv neurovetenskap vid Radboud University i Nederländerna till Fof.
Djurförsök har tidigare visat att dopamin, noradrenalin och liknande signalämnen hjälper hjärnan att lagra minnen. Fysisk aktivitet höjer halten av dessa ämnen. Forskarna anser att den nya studien är relevant för skolan.
– Det kan vara bra att ha gymnastik några timmar efter en lektion med intensiv inlärning, säger Guillén Fernández.
Resultaten är publicerade i tidskriften Current Biology.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Brett spektrum inom autism och fler autismdiagnoser väcker debatt
- Spel byggt på hjärnforskning får barn att prestera bättre i skolan
- “Många går ur sin diagnos”
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så här funkar WISC-testet
- Så fungerar adhd-medicin
- Flera granskade skolor möter inte behoven hos elever med npf