Fysisk träning hjälper hjärnan att lagra nya kunskaper – om den sker i rätt tid. Det skriver Forskning och framsteg.
Tesen bygger på ett experiment där 72 nederländska studenter fick sitta framför en datorskärm och se närmare hundra föremål dyka upp på en av sex möjliga positioner. Uppgiften var att minnas på vilken position de sett vart och ett av föremålen.
Direkt efteråt fick en tredjedel av studenterna träna pulshöjande spinning. En tredjedel väntade med träningen i fyra timmar, och en tredjedel tränade inte alls. Två dagar senare fick studenterna göra ett minnestest.
– Resultaten blev nästan 10 procent bättre för dem som tränade efter fyra timmar, jämfört med de andra grupperna, säger Guillén Fernández, professor i kognitiv neurovetenskap vid Radboud University i Nederländerna till Fof.
Djurförsök har tidigare visat att dopamin, noradrenalin och liknande signalämnen hjälper hjärnan att lagra minnen. Fysisk aktivitet höjer halten av dessa ämnen. Forskarna anser att den nya studien är relevant för skolan.
– Det kan vara bra att ha gymnastik några timmar efter en lektion med intensiv inlärning, säger Guillén Fernández.
Resultaten är publicerade i tidskriften Current Biology.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer