Nästa artikel
Premium Många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism misslyckas med skolämnet idrott och hälsa. Anna Thorén har studerat varför inkluderingen misslyckas – och upptäckt att det till och med händer att idrottsläraren utestänger elever med npf från gruppen. Special Nest har intervjuat henne.
När Anna Thorén, universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete, tog en titt i Skolverkets databas såg hon att ”förvånansvärt många” mellanstadieelever inte får godkänt i idrott och hälsa. En dykning i tidigare studier visade att barn med npf-diagnoser, till exempel autism och adhd, är överrepresenterade bland elever som inte uppnår godkänt betyg. – Som tidigare mellanstadielärare tyckte jag att det lät lite konstigt, säger hon och fortsätter: – Hur kan det gå till, att man
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Brinner för npf-frågor – nu representerar han 20 000 medlemmar
- Så här funkar WISC-testet
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ätstörningar kopplas till autismspektrumtillstånd
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Allt fler med dubbeldiagnos – nu sprids begreppet AuDHD
- Ny bok slår larm om brister i förskolan: ”Budgeten går före barnen”