Nästa artikel
Premium Att som lärare ge beröm eller uppmuntran genom att säga ”bra jobbat!” eller "fortsätt kämpa" hjälper inte elever att motiveras, utvecklas och lära sig. Detta menar specialpedagogen och läraren Helena Wallberg som är aktuell med boken "Återkoppling – stöd, stimulans och lust att lära". ”Genom att istället vara specifik och ställa frågor kan läraren öka elevernas motivation och delaktighet", säger hon i en intervju med Special Nest.
När man tänker på återkoppling så kanske man som lärare i första hand associerar till något man ger elever för att de ska uppmärksammas eller utvecklas kring ett ämne eller en uppgift. För specialpedagogen och läraren Helena Wallberg, som är aktuell med boken Återkoppling – stöd, stimulans och lust att lära, innebär återkoppling mycket mer. – Återkoppling kan ske både verbalt och icke verbalt och är något som kan användas av lärare till elever, elever till lärare me
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Brett spektrum inom autism och fler autismdiagnoser väcker debatt
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet
- Psykiatrin förändrar synen på autism och adhd
- ”Autism hos kvinnor riskerar att gå obemärkt förbi”
- Så fungerar adhd-medicin
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån