Att få samspelet med eleverna att fungera i klassrummet kan ibland vara en utmaning för lärare. Men att det här fungerar är enormt viktigt för elevernas inlärning. Goda relationer skapar motivation och lust att lära. För att lyckas uppnå en så bra undervisning som möjligt behöver därför lärare, skolledare och elevhälsa ha god relationskompetens och psykologisk kunskap, menar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin.
Tillsammans har de skrivit boken "Psykologi för klassrummet" (Lärarförlaget) där de ger handfasta tips på hur man kan gå tillväga som lärare. De utgår från fallbeskrivningar av klassrumssituationer och presenterar forskning och teorier om exempelvis anknytning och elever i konflikt. De bjuder också på strategier för att bemöta föräldrar och diskuterar motivation och gruppsykologi.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Egenomsorg i fokus – så stärker du ditt psykologiska skydd i socialt arbete: "Jag vill fokusera på friskfaktorer"