Att få samspelet med eleverna att fungera i klassrummet kan ibland vara en utmaning för lärare. Men att det här fungerar är enormt viktigt för elevernas inlärning. Goda relationer skapar motivation och lust att lära. För att lyckas uppnå en så bra undervisning som möjligt behöver därför lärare, skolledare och elevhälsa ha god relationskompetens och psykologisk kunskap, menar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin.
Tillsammans har de skrivit boken "Psykologi för klassrummet" (Lärarförlaget) där de ger handfasta tips på hur man kan gå tillväga som lärare. De utgår från fallbeskrivningar av klassrumssituationer och presenterar forskning och teorier om exempelvis anknytning och elever i konflikt. De bjuder också på strategier för att bemöta föräldrar och diskuterar motivation och gruppsykologi.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Hon lyfter syskonen som hamnar i skymundan i npf-familjer
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Undvik autistisk utbrändhet – 10 tips ur ny bok av autistisk psykolog
- Satsar på stödundervisning i mindre grupp – och skrotar extra anpassningar: "En orimlig förväntan som låter fin i teorin"