Nästa artikel
Premium En dramaturgisk minihinderbana där en huvudkaraktär måste lösa ett problem för att nå fram till målet. Det är en sammanfattning av en skrivövning i "Pennvässaren" – vars syfte är att utveckla grundskolelevers skrivförmåga och berättarglädje. Special Nest har intervjuat läraren Veronica Grönte, som har skapat läromedlet.
I slutet på 90-talet var Veronica Grönte, då fyllda 40 år, trött på läraryrket och bestämde sig för att skifta spår i arbetslivet. Hon gick en tv- och videoproduktionsutbildning där hon bland annat fick lära sig grunderna i berättarteknik, det vill säga hur man med till synes enkla knep kan dramatisera ihop en historia. Det handlar till exempel om att använda sig av en huvudkaraktär som stöter på problem eller som möter en skurk, men som (förhoppningsvis) finner en lösn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Lästips: Autism och adhd hos äldre
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Magister Nordström släpper handbok för enklare vardag med adhd
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips
- Egenomsorg i fokus – så stärker du ditt psykologiska skydd i socialt arbete: "Jag vill fokusera på friskfaktorer"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor