Nästa artikel
Premium Antologin ”Att återta ett annat modersmål” samlar texter från autistiska författare som har gått en skrivarkurs inom ramen för forskningsprojektet ”Autistiskt skrivande”. Texterna handlar bland annat om läkning och ett återtagande av tolkningsföreträdet från den neurotypiska normen. ”Att skriva innebär att ge sig själv utrymme att tala till punkt. Det är vanligt att andra vill tala till punkt om oss”, säger Malin-Eddie Kajsadotter, en av deltagarna.
Forskningsprojektet Autistiskt skrivande vid Göteborgs universitet har nu mynnat ut i antologin Att återta ett annat modersmål, där texter av deltagare från skrivarkursen har samlats. Antologin bjuder in läsaren till att upptäcka skrivande och läsande utifrån autistiska erfarenheter och utmanar samtidigt traditionella idéer om skrivandets process och form. – Det finns tusen sätt att spegla ett autistiskt perspektiv. Framförallt speglar texterna att det behöver finnas rum, som denn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Intelligensens inflytande vid autism – 5 insikter från forskaren
- Anna Hegestrand: 7 tips till föräldern med barn som har npf
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så här funkar WISC-testet
- "Ofta blir barnets närvaro i skolan en prestige"
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd