Nästa artikel
Premium Att räkna ut arean på en CD-skiva, vinkeln på en gitarr eller kostnaden för att spela in i en musikstudio. I stället för att kämpa med vanliga matteuppgifter kan lärare öka motivationen hos elever med autism genom att föra in elevernas specialintressen i undervisningen. Det har Katrin Dahlbäck sett som gymnasie- och speciallärare. Här kommer 7 tips på hur lärare kan göra.
– Jag har alltid använt specialintressen i undervisningen av elever med autism, eftersom de har behov av anpassningar prövade jag att utgå från elevernas egna intressen i många olika ämnen. Jag märkte att det fungerade bra och ville veta hur stor betydelse det verkligen hade, säger Katrin Dahlbäck. Katrin Dahlbäck är speciallärare och har under många år arbetat med unga som har autism, tidigare bland annat på Fryshuset Gymnasium i Stockholm, numera på Järfälla Gymnasium på
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hallå, känner du inte igen mig? Ansiktsblindhet vid autism
- Ny mottagning ska ge bättre vård vid autism och psykisk ohälsa
- Ny bok utmanar den rådande synen på autism och adhd
- Så här funkar WISC-testet
- Bygg psykologiskt kapital – en väg till bättre livskvalitet vid autism
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- 7 lästips om den turbulenta tonårstiden