Nästa artikel
Premium När tonårseleven inte känner sig sedd eller förstådd kan det uppstå ett motstånd i kommunikationen med vuxenvärlden – men genom motiverande samtal (MI) får läraren större möjlighet att förbättra relationen och även locka fram elevens inre drivkraft. Det menar MI-tränarna Jennifer Ollis Blomqvist och Malin Stihl som i en ny bok ger handfasta tips på hur högstadielärare kan skapa konstruktiva dialoger med eleverna.
Föreställ dig ett innebandylag som har problem med passningsspelet. Spelarna kommunicerar inte med varandra ute på planen, de lyfter sällan på blicken för att se var lagkamraterna befinner sig, bollen skickas ofta i väg till en spelare som inte är beredd, eller så bryts passningarna av motståndarlaget innan de har kommit fram. Tänk dig nu att bollen symboliserar information och budskap i ett samtal mellan lärare och elev. Risken är att informationen, likt innebandybollen, inte når
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kan autism förändras med åldern?
- Sjuksköterskor med autism eller adhd hemlighåller diagnosen
- Forskning: Kamouflering vid autism leder till sänkt livskvalitet
- Så får du ihop livspusslet som förälder till barn med npf – 9 tips
- Stort intresse för Östersunds nya resursskola för elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Diagnosen PDA används trots kritik