Nästa artikel
Premium Hur elevens lärande i skolan påverkas av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar står i fokus i nya boken ”NPF för lärare”, men också vad som är just lärares uppdrag. Bakom boken står specialpedagogen Anna Borg och psykologen Gunilla Carlsson Kendall som betonar vikten av att kartlägga elevens svårigheter – innan åtgärder sätts in.
– Vi har kämpat för att kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skulle komma in på lärarutbildningarna, för vi vet att lärare har saknat det. Vi vänder oss just till lärare och beskriver de underliggande problemen hos barn med npf och hur lärandet påverkas, men erbjuder också pedagogiska redskap, säger Anna Borg. – Många lärare säger till oss att de inte är psykologer och att detta är en uppgift som de inte är utbildade för. Men vi menar inte att de ska fokuse
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och jobb – konsten att hitta rätt
- Intelligensens inflytande vid autism – 5 insikter från forskaren
- Unik studie riktar ljuset mot autistiska mammor
- Så kan den tidiga läsinlärningen lyftas – 6 insikter ur ny bok
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor