Nästa artikel

Barn med adhd blir ofta tillsagda att sitta still i klassrummet. Men kanske är uppmaningen inte bara svår att följa, utan dessutom dålig för inlärningen. I en ny studie visades att ju större krav som ställdes på arbetsminnet, desto mer skruvade och rörde sig barnen.

Att barn med adhd rör sig mer än andra barn är ingen nyhet. Det har funnits misstankar om att beteendet är till nytta för dem. Till exempel har det föreslagits att rörelserna är till för att reglera nivån av stimulering, i syfte att kunna koncentrera sig bättre.

En ny studie från Florida State University gav stöd till det antagandet. I studien fick barn med adhd göra tester av arbetsminnet. En av delarna som ingick var att barnen skulle komma ihåg en serie med information medan de gjorde andra tester.

I en del av experimentet visste barnen hur mycket de skulle komma ihåg till senare, och i en del visste de inte det.

Resultaten visade att barnen rörde och skruvade på sig 25 procent mer när de inte visste hur mycket de skulle minnas, jämfört med när de kände till det.

Forskningsledaren Michael Kofler menar att detta tyder på att hyperaktiviteten hjälper arbetsminnet hos barnen.

– Det ger ytterligare stöd för att hyperaktivt beteende verkar vara till nytta för dem. Det får igång deras tänkande, säger han till Eurekalert.

Länk till studien finns här

Kategorier: 
Skola
Annons