Att barn med adhd rör sig mer än andra barn är ingen nyhet. Det har funnits misstankar om att beteendet är till nytta för dem. Till exempel har det föreslagits att rörelserna är till för att reglera nivån av stimulering, i syfte att kunna koncentrera sig bättre.
En ny studie från Florida State University gav stöd till det antagandet. I studien fick barn med adhd göra tester av arbetsminnet. En av delarna som ingick var att barnen skulle komma ihåg en serie med information medan de gjorde andra tester.
I en del av experimentet visste barnen hur mycket de skulle komma ihåg till senare, och i en del visste de inte det.
Resultaten visade att barnen rörde och skruvade på sig 25 procent mer när de inte visste hur mycket de skulle minnas, jämfört med när de kände till det.
Forskningsledaren Michael Kofler menar att detta tyder på att hyperaktiviteten hjälper arbetsminnet hos barnen.
– Det ger ytterligare stöd för att hyperaktivt beteende verkar vara till nytta för dem. Det får igång deras tänkande, säger han till Eurekalert.
Länk till studien finns här
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Lärande lek för barn med autism
- 10 märkliga saker neurotypiker gör