Nästa artikel
Premium Elever med dyskalkyli har mycket svårt att minnas, förstå och använda siffror och tal – även enklare sådana. Det påverkar ofta elevernas självförtroende och skapar ett ångestladdat förhållande till matte, ett ämne som många förknippar med generell begåvning. Special Nest intervjuar logopeden Carina Ode som arbetar på logopedkliniken vid Danderyds sjukhus. Kliniken är störst i landet på dyskalkyliutredningar och tar emot patienter från hela Sverige.
Innan matematiklektionen ska börja känner sig elvaårige Pelle olustig. Han försöker nöta grundläggande räknesätt som subtraktion och addition men fastnar ofta vid förhållandevis enkla övningar som hans klasskamrater avverkar långt snabbare. Ibland tycker han att han har fått grepp om siffrorna, men så märker han under nästa lektion att han inte alls minns det som han lärde sig förra gången – och känner sig återigen som ett frågetecken. Läraren ger honom extra instruktio
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Specialpedagogerna kan lämna elevhälsan – utredning pågår
- Så kan föräldrar till barn med npf öva på psykologisk flexibilitet
- Unikt forskningsprojekt för stärkt stöd till föräldrar med autism
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Forskaren ser borderline som neuropsykiatriskt tillstånd
- Så fungerar adhd-medicin