Nästa artikel
Premium Grundskolans kunskapskrav är svåra att nå för en stor grupp elever som har svagare teoretisk begåvning – även om dessa elever får stöd och anpassningar. Det menar forskare vid Gillbergcentrum i Göteborg. Vad behöver göras åt situationen? Special Nest har intervjuat barnneurologen Magnus Landgren, skolforskaren Martin Karlberg samt representanter för Autism- och Aspergerförbundet och Lärarnas Riksförbund.
Teoretiska krav slår ut många elever. Det är rubriken på en debattartikel som publicerades i tidningen Svenska Dagbladet i början på maj i år. Bakom texten står en grupp forskare, psykologer och läkare verksamma vid Gillbergcentrum i Göteborg, däribland barn- och ungdomspsykiatriprofessorn Christopher Gillberg och barnneurologen Magnus Landgren. Deras budskap är att dagens läroplaner och kunskapskrav i grundskolan starkt missgynnar elever som har en svagare teoretisk begåvning jäm
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Så här funkar WISC-testet
- Beskedet: Extra anpassningar ser ut att slopas i skolorna
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka