Nästa artikel
Premium Att vara speciallärare för elever med autism kräver kunskap både om diagnosen och om specialpedagogik, men det behövs också fantasi och nyfikenhet för att ta reda på vad som fungerar för varje barn. Det anser autismpedagogen Margareta Lundkvist som precis har skrivit boken "Den specialpedagogiska detektiven" och som driver en välkänd Facebookgrupp. Special Nest har intervjuat henne.
– Ingenting är självklart vid undervisning av elever med autism, men jag gillar utmaningen. Man måste vara nyfiken och kreativ och försöka hitta lösningar för att nå varje barn, ingen är den andra lik trots att de kan ha samma diagnos, säger Margareta Lundkvist. Margareta Lundkvist arbetade som speciallärare och autismpedagog i grundsärskolan i Lidköping under många år. Hon började sin yrkesbana på 70-talet på en träningsskola inom ett vårdhem i Sörmland. Nu är hon pensio
Annons
Populärt innehåll idag
- Idol-finalisten Margaux Flavet hyllas för sin öppenhet om autism
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Rustar unga vuxna med npf för arbetslivet: ”Ganska hoppfull på sikt”
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Så här funkar WISC-testet
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom