Nästa artikel
Premium Det är fel att jämföra arbetsminnet med en byrå där bara ett fåtal olika saker får plats. Skolundervisningen bör använda sig av nya strategier för att stödja arbetsminnet. Det menar psykologiforskaren Petri Partanen, som baserar rådet på ny forskning. Men hjärnforskaren Torkel Klingberg menar att forskningen är teoretisk, och inte alls går att tillämpa på skolan.
När vi till vardags pratar om minnet är det oftast långtidsminnet som vi syftar på. Att komma ihåg vad vi gjorde i julas eller i förrgår, eller plötsligt dra oss till minnes en en sång vi inte hört på länge, är exempel på information som kodats in i hjärnan för att sedan plockas fram. Men vi har också andra minnessystem. Ett av dessa är arbetsminnet. Det kan beskrivas som förmågan att hålla information i huvudet och samtidigt manipulera den. Vi pratar om korta tidsperioder,
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Stor succé för npf-guide från Stendahls bil: "Jättehedrande"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så fungerar adhd-medicin