Nästa artikel
Premium Övergången från skola till vuxenliv är en utmaning för de flesta ungdomar, men kan vara särskilt svår för unga med autism eller adhd. Ett nytt mentorsprogram från Karolinska institutet ska hjälpa ungdomar med npf att ta de nödvändiga stegen mot en mer självständig tillvaro. Kursen har hittills gett lovande resultat, enligt en pilotstudie.
Perioden mellan skola och etablering i arbetslivet har förlängts generellt de senaste två decennierna. Det är en fas som är svår för många unga på grund av kraven på att kunna ta eget ansvar för sin framtid, sitt boende och sin försörjning. För unga med npf kan övergången vara extra utmanande. – Många behöver då också etablera nya kontakter för stöd och behandling, men risken är att det uppstår ett glapp och att stödet uteblir, säger Ulf Jonsson, psykolog vid BUP-KIND
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Biologisk klocka även för män
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Beskedet: Extra anpassningar ser ut att slopas i skolorna
- Forskare: ”Vuxenpsykiatrin borde bli mer autismvänlig”
- Hon letar svaren om den autistiska hjärnan: ”Mycket vi inte vet ännu”