Nästa artikel
      
    
  Premium Barn med autism kan ha svårt att turas om vid lek, dela uppmärksamheten och begripa andras intentioner. Logopeden Eva-Lotta Heide har skrivit en bok som ska hjälpa pedagoger att genom enkla visuella verktyg förbättra barnens förståelse för oskrivna samtals- och samspelsregler. Special Nest har intervjuat henne. 
      Oscar i årskurs fem hamnade ofta i konflikter med klasskompisarna. Upprinnelsen var att Oscar ibland kunde fälla otrevliga kommenterar som gjorde kompisarna ledsna eller arga – till exempel säga att någon har en ful mössa eller är dålig på fotboll. Det resulterade inte bara i att kompisarna replikerade med något taskigt och att gräl uppstod, utan även att de började undvika Oscar – som inte riktigt förstod att de första kommentarerna som han hade fällt upplevdes som negativa.
Liknande innehåll
          Annons
          
    
          
        
          Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
