De vanligaste samtalen handlar om självmord/självmordstankar (23 procent), psykisk ohälsa (23 procent), ensamhet (13 procent) och relationsproblem (8 procent). Rapporten visar också att 16 500 av de 22 300 samtalen, alltså ungefär tre fjärdedelar, inträffar via chatt och e-post, medan resten sker via telefon. Det finns också vissa skillnader i kontaktsätten mellan könen och olika åldrar; yngre personer och kvinnor föredrar kontakt via chatt samtidigt som äldre personer och män föredrar telefon. Självmordslinjen är öppen dygnet runt, startades i oktober 2015 och bemannas av 300 volontärer som arbetar i 4-timmarsskift två gånger varje månad. Samtliga volontärer är utbildade i suicidinprevention.
– Vittnesmålen från de som ringer oss visar på kraften i det medmänskliga samtalet. Ofta har vi lyckats vända till synes hopplösa konversationer till något meningsfullt, och sedan fått feedback som visar att samtalet har varit livräddande, säger Johanna Nordin, verksamhetsansvarig för Självmordslinjen, enligt ett pressmeddelande på Minds webbplats.
Läs mer om Mind: https://mind.se/
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Så här funkar WISC-testet