Nästa artikel

  • Två livsomvälvande händelser inträffade i tät följd: Alexander Källström upptäckte en passion för musik och fick en autismdiagnos.

  • Här syns Igobar och Helga, som är huvudpersonerna i Alexander Källströms musikal Igobar.

Den 19-årige multitalangen Alexander Källström har hittat meningen med livet tack vare musikaler, och i september hade hans egenskapade musikal "Igobar" urpremiär i Karlstad. Men Alexanders helomvändning är en historia som också skulle kunna sättas upp på scen. Special Nest har intervjuat honom.

Uttrycket själv är bäste dräng stämmer den här gången. För några veckor sedan, den 4 september, hade musikalen Igobar urpremiär på Arenan i Karlstad. Alexander Källström har skrivit manus och musik, regisserat, styrt upp scenografin och inte nog med det – han axlade även huvudrollen. Varför?

– För någon var tvungen att göra det och det var inte alla som kunde. Jag har egentligen scenskräck och en enorm prestationsångest, men jag var så självsäker i rollen så det var inga problem alls att gå ut på scenen!

Musikalen har uppmärksammats i flera reportage i lokalmedierna och publiken har gett varm återkoppling.

– Allas reaktioner och komplimanger har varit överväldigande. Till och med de som kom dit med höga förväntningar blev chockade! Det är väldigt kul att folk tyckte om musikalen, men jag har svårt att svara på och ta emot komplimanger, säger Alexander Källström.

 

Diagnosen gav äntligen svar
Hans personliga historia framstår också som ett möjligt manuskript. Framåt tonåren började Alexander Källström isolera sig allt mer på sitt rum och under högstadiet blev han hemmasittare. Han pluggade på distans genom Karlstad kommuns satsning MySchool (tidigare kallad NotSchool), ibland gick dagar utan att Alexander Källström pratade med en människa. Depression och självmordstankar sipprade in. Nu kan han peka ut det exakta ögonblicket då känslan av meningslöshet försvann: den där marskvällen 2017 i West End i London när han som 16-åring såg Fantomen på Operan med Ben Forster i huvudrollen.

– Jag blev fascinerad av både berättelsen och låtarna, speciellt när de sjöng The Point Of No Return. Musik överlag är väldigt gripande, det väcker känslor inom mig och får mig att känna mig levande. Att se något live är extra fängslande, det får mig att känna mig euforisk, säger han.

Inte förrän Alexander Källström (som 15-åring) började med musiken gick det upp för mamma Ulrika att sonen var på spektrat. Han är autodidakt, alltså han har på egen hand lärt sig att spela bland annat piano.

– Hon tyckte det var orimligt att jag kunde lära mig spela piano så snabbt och att jag kunde spela med så mycket känsla, utan att ha fått någon typ av vägledning från en lärare, säger han.

Under den här perioden pågick en npf-utredning, som kom fram till diagnosen autismspektrumtillstånd.

– Det var nästan tröstande och en lättnad, för när jag gick i lågstadiet så började jag förstå att jag var annorlunda från de andra och jag trodde hela livet att det var något väldigt fel på mig. När jag insåg att jag hade autism så gav det mig en förklaring och en bättre förståelse av mig själv.

 

"Vill inte ha något annat jobb"
Alexander Källströms musikal handlar om Igobar som är en goblin under 1700-talet. Igobars familj blir mördad och därför vill han hämnas på människorna. Det genomgående temat handlar om att inte döma så snabbt – publiken drar nog förhastade slutsatser om vem boven är. Musikalen spelades under första helgen i september, du som missade Igobar får vänta tålmodigt på nästa chans.

– Jag skulle gärna vilja ägna min tid åt att göra klart mina andra musikaler eller sätta upp Igobar igen. Men det vill jag inte göra förrän jag har en ordentlig budget, så jag vet att jag kan göra musikalerna precis som jag vill ha dem, säger Alexander Källström.

I hans huvud finns sisådär fyra utkast på nya musikaler, men nu tänker han fokusera på sitt sista år på gymnasiet. Efter det vill han vässa sin kompetens kring instrumental musik och lära sig ytterligare några instrument. Kanske blir det också några "vanliga" låtar att framföra som soloartist. Det finns nämligen förväntningar i omgivningen på att Alexander Källström ska sjunga mer – och skådespela mer, för den delen.

– Tyvärr kan jag inte bara göra det jag känner för, jag måste tänka på hur jag ska få en inkomst med musiken. Jag skriver inte musik för att tjäna pengar, men jag vill inte ha något annat jobb heller och jag måste ha något att leva på. Förhoppningsvis kan någon se potential i mig och vill att jag skriver musik till deras film, serie, spel eller liknande, säger Alexander Källström.

Alexander Källström
Ålder: 19 år
Bor: Karlstad
Gör: Kompositör
Familj: Mamma Ulrika, pappa Hans, storebror Johnny, storasyster Matilda, bonuspappa Lars och lillebror Charlie.
Intressen: Spela instrument, komponera, spela PlayStation 4, umgås med vänner, kolla på filmer, serier och Youtube.
Tre musikaler alla borde se: Fantomen på Operan, Jekyll & Hyde samt Sweeney Todd.
Mer information: @igobarmusikal på Instagram.

Kategorier: 
Aktiviteter
Annons