Nästa artikel

  • I en ny app för matvägrande barn får de utöva uppdrag för att hjälpa superhjälpten POOW – något som ska göra måltiderna mer lustfyllda.

  • I en ny app för matvägrande barn får de utöva uppdrag för att hjälpa superhjälpten POOW – något som ska göra måltiderna mer lustfyllda.

Kan en särskild app få matvägrande barn att äta bättre? Det tror Björn Cronzell. Han har skapat en app som ska stimulera barn att äta genom att göra dem delaktiga i äventyrliga uppdrag med hjälten POOW.

Björn Cronzells son Jonathan var 2,5 år när han blev diagnostiserad med autism. Även om det var positivt att diagnosen upptäcktes i ett tidigt skede innebar det en stor omställning i livet. Mycket fokus lades på att få vardagen att fungera. Ett av de större problemen för Björn var att Jonathan inte ville äta ordentligt. Under ett år åt han i princip bara skorpor, välling, pannkakor och knäckebröd, berättar Björn, som var frustrerad över situationen. De gick hos en specialdietist, men utan framgång.

– Det var fruktansvärt jobbigt att han inte åt. Han gick inte upp i vikt som han skulle och fick dålig mage av den ensidiga kosten, säger Björn.

 

Tog hjälp av superhjältar
En dag år 2014 kläckte Björn Cronzell en idé. Han hade märkt att Jonathan tyckte mycket om hjältar – till exempel Stålmannen, Batman och Kapten Amerika. Han undrade: Kanske går det att använda sig av dessa för att få honom att äta? På ett vanligt A4-papper ritade han ett landskap och i detta huserade en hjälpte vid namn POOW. Samtidigt gav han POOW ett uppdrag. Det gällde exempelvis att hjälpa ett flygplan att landa ordentligt. Problemet var att POOW inte hade energi att göra detta på egen hand. För att han skulle få energi måste Jonathan äta av maten som fanns på tallriken bredvid.

I takt med att han åt började det att hända saker. Björn hade skapat en trappa med olika steg. Om Jonathan tog en tugga så kunde POOW åka till ett ställe i landskapet och hämta verktyg. Vid nästa tugga åkte han tillbaka för att hjälpa flygplanet. Så fortsatte det tills maten var uppäten och flygplanet hade landat. Med tiden kom Björn på andra slags uppdrag. Den hemmasnickrade metoden visade sig ge ett oväntat bra resultat.

– Det klassiska med barn med autism är att de många gånger vill äta, men de behöver en konkret anledning för att göra det. Genom spelet fick Jonathan en anledning. I och med att han åt så hjälpte han sin hjälte, och om han inte åt skulle POOW inte klara uppdraget, säger Björn Cronzell och tillägger:

– När Jonathan började äta förändrades allt. Han blev en annan person, vaknade och somnade glad. Han kunde sitta med de andra på förskolan och äta, vilket han inte gjorde förut. Det kändes väldigt bra att se den utvecklingen.

 

Utvecklade en app
En natt samma år vaknade Björn Cronzell av att han fick en annan idé. Han tänkte: Kanske går det att överföra metoden till en app som föräldrar till barn med matsvårigheter kan använda sig av? Han började skissa på en tänkbar konstruktion av appen. I dag – drygt två år senare – håller idén på att bli verklighet. Björn Cronzell har på egen hand ritat innehållet till appen, medan företaget Studio Code and Design i Malmö utvecklar den rent praktiskt.

Under september släpps en första version som ska testas på bland annat barn- och ungdomshabiliteringen i Eslöv och skolan Pusselbiten i Lund innan den släpps till försäljning. Kortfattat och förenklat går appen ut på följande: När maten är klar fotograferar föräldrarna – med ett verktyg i appen – en bild på den tomma tallriken och en bild på tallriken med mat på. Sedan infogas bilderna i appen. I takt med att barnet äter av maten suddas en del av maten på bilden ut och hjälten POOW får därigenom energi att fullborda det aktuella uppdraget.

 

Gör det roligt att äta
Föräldrarna kan justera inställningarna så att barnet till exempel behöver äta 25 procent av maten för att klara uppdraget. Björn Cronzell har stora förhoppningar om sin app. Tidigare har han drivit en byggfirma, men i dag ägnar han all sin energi och tid åt företaget POOW Application.

– Vi är först i världen med att skapa en app som leker fram ett önskvärt beteende hos barnet. Genom att appen är interaktiv och att barnet känner sig delaktigt i uppdraget gör vi det roligt att äta. Det är vi helt unika med, säger han.

– Jag tror att appen kommer att mottas bra. Här behövs inga avancerade handböcker, allting som behövs är appen, och den kommer att fungera i hela världen. Jag tror att den kan lösa problemet för många matvägrande barn, oavsett om de har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller inte.

Sonen Jonathan är i dag sju år och det finns få saker hos honom som visar att han en gång i tiden inte ville äta. I dag äter han med glädje till exempel oliver och fetaost.

– I dag kallar sig Jonathan för ”matexpert”, säger Björn, skrattar och fortsätter: 

– Jag hade aldrig vågat hoppas på att det skulle bli så här bra. Han är en annan person i dag och en stor del av det beror på kosten.

Kategorier: 
Hjälpmedel
Annons