Metoden bygger på screening och innebär att eleven får genomföra ett så kallat RAN-test och läsa en-två texter på en datorskärm. Texterna är korta och utprovade för respektive årskurs. Skärmen i sin tur är utrustad med en inbyggd teknik som utan att påverka elevens läsupplevelse registrerar elevens ögonrörelser. Efter screeningen, som tar cirka tre minuter, analyseras resultatet för varje enskild elev som skolan sedan får ta del av.
”Med vår metod går det snabbt att identifiera elever vars läsförmåga ligger markant under normen (10:e percentilen) och därmed behöver följas upp eller eventuellt utredas för dyslexi. Vi ställer ingen diagnos men sätter fokus på elever med lässvårigheter och tillhandahåller en konkret, kvantitativ och statistiskt välbyggd bedömning att utgå ifrån. Med en träffsäkerhet på 95 procent redan under de första skolåren kan elever i riskzonen för dyslexi tidigt identifieras samtidigt som elever utan läs- och skrivsvårigheter kan uteslutas.” skriver företaget på sin hemsida.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Så här funkar WISC-testet
- Ny handbok i specialdidaktik – så kan lärare få fler elever att lyckas
- Så kan Wittingmetoden hjälpa elever med autism och dyslexi