Nästa artikel
Premium Det finns tydliga samband mellan språkstörning och ytterligare neuropsykiatriska svårigheter. Det har flera forskare sett.
– Jag tror att språkförmåga är en av våra viktigaste kognitiva förmågor. Det kan säkert finnas en liten grupp barn som enbart har problem med språket men ofta hänger de språkliga svårigheterna samman med andra saker, t.ex. annorlunda kontakt och beteende säger Carmela Miniscalco, logoped och universitetslektor. Hon har arbetat som logoped sedan 1986. I hennes forskning har det visat sig att fler än hälften av de barn som vid 2,5 års ålder har språkliga svårigheter senare vis
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Tro och tvivel efter ny utredning om specialpedagoger och speciallärare: "Förändring kräver också omorganisering"
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Så här funkar WISC-testet
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Felix är en prisbelönt filmskapare som skildrar livet med autism
- Så kan lärare bidra till resiliens hos elever