Nästa artikel
Premium Närvaroteamet i Sundsvall arbetar med elever som har långvarig skolfrånvaro. Många av eleverna har även neuropsykiatriska diagnoser. Teamet fokuserar på att göra skolan tillgänglig utanför själva skolbyggnaden innan de stegvis försöker öka elevens närvaro.
Verksamheten startade för fem år sedan. Teamet består av en pedagog, en specialpedagog och en beteendevetare. De arbetar mot alla grundskolor i kommunen och har hittills hjälpt cirka 120 elever. Antalet elever med npf har ökat. Teamet arbetar på uppdrag av skolans rektor, vilket underlättar när de vill frigöra elevens lärare för lektioner utanför skolbyggnaden. De samarbetar även med socialtjänst och BUP. Bygger relation Rektor, elevens lärare och föräldrarna ger först teame
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Så fungerar adhd-medicin
- Så här funkar WISC-testet
- Fridas UF-företag försöker mosa myter om autism
- Psykologer kritiska till fler disciplinära åtgärder i skolan
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Bättre svenskt resultat i PISA-mätningen