Nästa artikel
Premium Varje skolelev i Sverige ska ha tillgång till elevhälsa med specialpedagogisk kompetens. Men specialpedagogens roll på gymnasiet är fortfarande oklar, skriver Christina Linderos, nyutexaminerad specialpedagog, i sitt examensarbete på Linnéuniversitet i Växjö.
Christina Linderos arbetar som specialpedagog och lärare i tyska och historia på den fristående gymnasieskolan Procivitas i Växjö. Hon är inne på sitt 17:e år på skolan och hade innan hon påbörjade utbildningen till specialpedagog hade hon ingen utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har emellertid hela tiden arbetat med specialpedagogiska anpassningar, menar Linderos. – Vi har haft det tankesättet hela tiden, men vi har mer kunskaper om neuropsykiatri
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Fridas UF-företag försöker mosa myter om autism
- 8 konkreta steg till bättre undervisning: "Ingen quick-fix"
- Så här funkar WISC-testet
- Far- och morföräldrar viktiga stöd i funkisfamiljer
- Så fungerar adhd-medicin
- 10 saker varje barn med autism önskar att du visste
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem