Nästa artikel
Premium Varje skolelev i Sverige ska ha tillgång till elevhälsa med specialpedagogisk kompetens. Men specialpedagogens roll på gymnasiet är fortfarande oklar, skriver Christina Linderos, nyutexaminerad specialpedagog, i sitt examensarbete på Linnéuniversitet i Växjö.
Christina Linderos arbetar som specialpedagog och lärare i tyska och historia på den fristående gymnasieskolan Procivitas i Växjö. Hon är inne på sitt 17:e år på skolan och hade innan hon påbörjade utbildningen till specialpedagog hade hon ingen utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har emellertid hela tiden arbetat med specialpedagogiska anpassningar, menar Linderos. – Vi har haft det tankesättet hela tiden, men vi har mer kunskaper om neuropsykiatri
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Brinner för npf-frågor – nu representerar han 20 000 medlemmar
- Sveriges första PDA-konferens sätter fokus på extrem kravkänslighet
- Stöd istället för skuld – hon sprider kunskap om obesitas vid autism
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Kaosteknik – bemötande av NPF