Specialpedagogiska skolmyndigheten har intervjuat sex elever med adhd och åtta av myndighetens specialpedagogiska rådgivare som har mycket kontakt med skolor i sitt dagliga arbete. Syftet var att genom synpunkter och berättelser upptäcka sådant som skolan har missat.
Elevintervjuerna vittnar bland annat om att de ofta upplever otrygghet på grund av de inte får förutsättningar att vara delaktiga och ta till sig undervisningen på bästa sätt. Flera anser också att de varken blir tillfrågade om vad de har för behov eller lyssnade på när de lyfter problem de möter.
– Det här visar hur viktigt det är att lyssna på eleverna och ta deras berättelser på allvar. De har den bästa insikten om vad som fungerar för dem och vad skolan behöver utveckla för att deras skolvardag ska bli bättre, säger Greger Bååth, Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör, i ett pressmeddelande.
Något annat som kom fram genom intervjuerna var att fickor i större utsträckning än pojkar upplever att de inte blir tagna på allvar och lyssnade på.
– Skolorna måste hitta sätt att upptäcka och erkänna flickors behov av stöd, oavsett diagnos eller inte, säger Tove Söderqvist Dunkers, samordnare på myndigheten som intervjuat flera av eleverna.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Spel byggt på hjärnforskning får barn att prestera bättre i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så fungerar adhd-medicin
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer