Nästa artikel
Premium Många elever med autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar upplever stress i skolans fysiska miljö. Men det finns forskning som visar hur lärmiljön kan utformas så att den istället bidrar till att reducera stress och förbättra inlärningen. Detta ville de två lärarna Johanna Siljeholm och Matilda Zeits försöka förverkliga på Lunaskolan i Bromma.
– Vi ville fokusera på den fysiska miljön för att minska stressen för våra elever. Mycket annan anpassning hade vi tänkt på, såsom bemötande, pedagogik och struktur, men inte miljön, där fanns en lucka, säger Johanna Siljeholm. – Vi började med att diskutera hur vi skulle kunna skapa en bättre miljö i vårt bildklassrum, för det ska ju vara en kreativ miljö och samtidigt ett lugnt rum för våra elever. Vi diskuterade hur vi skulle kunna entusiasmera eleverna utan att rummet
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Tvångets grepp – 4 lästips om OCD
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips