Nästa artikel
Premium Problematisk skolfrånvaro är ett växande problem i Sverige. Hur kan skolor arbeta för att främja närvaro och möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Special Nest har pratat med Maria Bühler som är medförfattare till boken ”Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro”.
Boken är skriven av psykologerna Maria Bühler och Terése Österholm, samt specialpedagogen Anneli Karlsson. – Vi kände inte varandra innan men hade på varsitt håll mött ett växande problem att många barn, framförallt med npf, inte kommer till skolan. Vi upplevde att det saknades en bok med det här perspektivet, säger Maria Bühler. Några av orsakerna till problematisk skolfrånvaro växer som har lyfts fram är en minskning av mindre undervisningsgrupper. – Inkluderingsdebatten
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- 10 märkliga saker neurotypiker gör
- Tvångets grepp – 4 lästips om OCD