– Vi är duktiga på att konstatera, men inte speciellt handlingskraftiga när det kommer till att reparera. 50 procent av de som har F i trean har F även i årskurs sex, det pågår år efter år. De som lämnar nian med F, deras identitet är präglad av det med dåligt självförtroende, säger Lina Axelsson Kihlbom till Centerpartiets utbildningspolitiska talesperson Ulrika Carlsson i Almedalen. Det rapporterar Skolvärlden.
En åtgärd kan vara att ändra schemat, enligt Lina Axelsson Kihlbom.
– Av rutin lägger vi schemat i maj, som sen ligger kvar, trots att 30 procent av eleverna inte når målen. Vi har inte råd att vänta till terminens slut med att utvärdera resultat, jag utgår från att lärare lär sig snabbt vilka elever som inte når eller kommer nå målen, det vet de redan i september, i början av terminen. Om vi då lägger om schemat när vi ser hur eleverna presterar kan vi snabbare sätta in åtgärder för de elever som befinner sig på kanten.
Bra ledarskap kan löna sig, enligt Lina Axelsson Kihlbom. Att ha kontroll på hur det går i klassrummen och hur prognoserna ser ut för eleverna.
– Det gäller inte bara för lågpresterande, utan även för hög- och särbegåvade och för de som är ”lagom” men kan nå hög. Alla grupper behöver sina åtgärder.
Arbetet med prognoserna har gett resultat i hennes nuvarande kommun, Haninge, där gymnasiebehörigheten har ökat från 81 procent till 87 på ett år.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Spel byggt på hjärnforskning får barn att prestera bättre i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så fungerar adhd-medicin
- Biologisk klocka även för män