Nästa artikel
Premium En autismdiagnos kan idag ställas vid cirka tvåårsåldern, men ofta dröjer det längre än så och därmed uteblir insatser som kan vara gynnsamma för barnets utveckling och mående. I en ny bok lyfter forskaren Elisabeth Nilsson Jobs förskolans viktiga roll för att identifiera autistiska beteenden och stötta vid behov. ”Vi borde fokusera mindre på diagnoser och mer på konkreta beteenden som barnet kan behöva uppbackning kring”, säger hon till Special Nest.
I sin avhandling från 2018 undersökte Elisabeth Nilsson Jobs förmågor – både styrkor och svårigheter – hos autistiska barn i treårsåldern. Hon kom bland annat fram till att barn med autism kan vara särskilt duktiga på att urskilja detaljer, lösa visuella uppgifter och lära sig saker utantill. Avhandlingen ledde till att hon fick frågan om att skriva en bok, vilket har resulterat i den nyss utkomna Autism i utvecklingsperspektiv där hon parallellt beskriver utvecklingen hos
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ett gott liv för autister – hur ser det ut? Unik forskning på gång
- Autism under småbarnsåren – så kan förskolan göra skillnad
- Snabbkurs i autism och adhd – här är 7 läsvärda Special Nest-listor
- Ansträngt på BUP: Barn med svår psykiatrisk problematik drabbas
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor