Nästa artikel
Premium Att dubbelkolla om ytterdörren är låst kan handla om vanlig försiktighet – men tar sådana tankar och handlingar mer än en timme om dagen kan det vara tvångssyndrom, OCD. Barn med OCD får ofta svårigheter i skolan utan att pedagogerna förstår varför. Nu har OCD-förbundet lanserat ett nytt utbildningsmaterial för skolpersonal. Special Nest har intervjuat förbundets ordförande Lena Nilsson.
– Barn och unga men också vuxna med tvångssyndrom har varit en bortglömd grupp och det föreligger en hög grad av samsjuklighet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, men det finns bra behandling och skolan kan göra mycket för dessa barn, säger Lena Nilsson. Lena Nilsson var under många år verksam vid Uppsala universitet och vid Högskolan Väst, i dag är hon seniorforskare inom samhällsvetenskap och utbildningsvetenskap och engagerad i funktionsrättsrörelsen. I sin roll s
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Tvångets grepp – 4 lästips om OCD
- Ny handbok i specialdidaktik – så kan lärare få fler elever att lyckas