Nästa artikel
Premium Om eleven inte känner sig delaktig och förstår undervisningen ökar risken för frånvaro och lägre måluppfyllelse. Men visuella stöd kan öka elevernas känsla av sammanhang – vilket inte minst gäller elever med npf-diagnoser som adhd och autism. Det berättar specialpedagogerna Jenny Karlsson och Anna Morell som har skrivit ”Elevdelaktighet i skolan”. Här ger de 7 tips till lärare som vill använda visuella stöd mer i undervisningen.
Tänk dig att du får hem ett stort paket från Ikea: en uppsjö olika delar ska monteras ihop till en bokhylla i vardagsrummet. Kruxet är att du bara får övergripande muntliga instruktioner från din partner i stället för en visuell steg för steg-guide på papper. Hur länge skulle det ta innan du gav upp och hellre började slötitta serier, frustrerad över den bristande vägledningen från din partner, som dessutom anser sig ha förklarat ”tydligt”? Detta är ett omarbetat exempel
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Specialpedagogerna kan lämna elevhälsan – utredning pågår
- Så kan föräldrar till barn med npf öva på psykologisk flexibilitet
- Unikt forskningsprojekt för stärkt stöd till föräldrar med autism
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så fungerar adhd-medicin