Birgitta Bäckström arbetar som specialpedagog med inriktning på tal, språk och kommunikation med ett långt professionellt liv bakom sig i de här frågorna. Birgitta har arbetat på SPSM (Specialpedagogiska Skolmyndigheten) med just språkstörning. I avsnitt 23 av Hjärnpodden diskuterar hon tillsammans med Kristina Bähr flera strategier man kan pröva i en lärsituation med ett barn eller elev med språkstörning.
De pratar även om andra svårigheter elever med språkstörning behöver få hjälp med, exempelvis sociala situationer då en bristande språklig förmåga ofta leder till fler missförstånd och det i sin tur kan skapa fler konflikter eller undandragande.
De här eleverna behöver ofta mer pedagogiskt stöd och socialt stöd under längre tid för att kunna lyckas i sitt skolarbete på ett optimalt sätt för sin förmåga, enligt Birgitta Bäckström.
Populärt innehåll idag
- Idol-finalisten Margaux Flavet hyllas för sin öppenhet om autism
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Rustar unga vuxna med npf för arbetslivet: ”Ganska hoppfull på sikt”
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Så här funkar WISC-testet
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom