Nästa artikel

På jullovet var trycket på Bris, Barnens rätt i samhället, rekordhögt. Antal barn som kontaktade dem ökade med 40 procent jämfört med året före.

Totalt hade Bris under jullovet 1 300 stödjande kontakter med barn och unga. Men ökningen behöver inte betyda att det är fler unga som mår dåligt, enligt Bris. Dels försöker organisationen vara synligare än förut, bland annat på sociala medier, dels kan det vara så att fler vågar söka hjälp.

— I bästa fall har vi gått mot ett klimat där det känns mer okej att prata om saker som är svåra. Att vi till viss del skalat bort tabun kring familjeproblem och psykisk ohälsa och att det finns en större acceptans för att vända sig till en vuxen när något är jobbigt, säger Jenny Rider, kurator på Bris till Helsingborgs Dagblad.

De flesta barn ville prata om familjen – allt från bråk och konflikter inom familjen till oro över de vuxnas drickande och stress över familjens ekonomi.

Chatten är det vanligaste sättet att kontakta Bris, men under julen valde fler än vanligt att mejla. En förklaring kan vara att det är lättare att skicka ett mejl från mobilen eller läsplattan utan att någon märker.

Annons