Nästa artikel
Premium Det pratas allt oftare om resiliens, alltså förmågan att möta förändringar och hantera motgångar. Och individer med neuropsykiatriska diagnoser som autism och adhd kan ha ett större behov av att främja sin resiliens än neurotypiska individer, berättar Melissa Black, forskare på npf-kompetenscentret KIND i Stockholm.
Resiliens anses generellt vara förmågan att återhämta sig eller ”göra bättre än förväntat” i mötet med motgångar eller utmaningar. Det är en viktig förmåga eftersom den hjälper individen att hantera och återhämta sig, till och med växa genom, prövningar. Men resiliens är inte en statisk och enbart individuell egenskap, utan en ständigt pågående process i hur man använder sina resurser, förklarar Melissa Black, som forskar om resiliens och neuropsykiatriska funktions
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läkaren: Elevers frånvaro kan bero på utmattningssyndrom
- Motiverande samtal för barn med npf – så kan visuellt stöd hjälpa
- Kritiken: Elever får inte det stöd som de har rätt till
- Forskning: Skolhundar kan minska skolfrånvaro
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- Nytt amerikanskt spel på recept för barn med adhd
- Ny studie: Samband mellan misslyckande i skolan och psykisk ohälsa