Forskarna har undersökt resultaten från senaste PISA-mätningen, där man har mätt över 12 000 australiensiska 15-åringars kunskap i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. I samband med detta har de också undersökt studenternas onlineaktiviteter. Resultatet visar att de onlinespelande tonåringarna hade högre resultat i ämnena matematik och naturvetenskap jämfört med ickeonlinespelande studenter. Samtidigt visar studien att de som spenderade mycket tid på sociala medier hade sämre resultat i matematik och att elever som redan är duktiga i ämnet tenderar att välja onlinespel framför sociala nätaktiviteter. Detta skriver tidningen Forskning & Framsteg.
Läs mer om studien här: https://www.rmit.edu.au/news/all-news/2016/august/online-gaming-can-boos...
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Studie: Ett av tre barn får ingen effekt av adhd-medicin
- Ny bok slår larm om brister i förskolan: ”Budgeten går före barnen”
- 10 märkliga saker neurotypiker gör
- Sommarläsning del 1: Gruppen styr
- När startsträckan är lång – ny behandling för igångsättning vid add
- ”Diagnosen är det bästa som hänt honom”