Nästa artikel
Premium Den bristande npf-kompetensen i skolan är en omdebatterad fråga. För två år sedan presenterade bland annat Karolinska institutet en studie som visade att majoriteten av lärarna saknade kunskaper om npf. Nyligen kom regeringen med ett förslag om ökat fokus på npf-kompetens inom landets lärarutbildningar.
– Man räknar med att ett till två barn i varje klass har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Dessa barn måste lärarna ha kompetens att kunna möta, både för lärarnas skull men framförallt för att alla barn i svensk skola ska ha förutsättningar att klara av sin skolgång, säger Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, till Special Nest. Matilda Ernkrans berättar att förslaget innebär nya examensmål i lärarutbildningarna, vilket ren
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Kärlek och relationer vid autism – 5 lästips
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- ”Jag trodde att det skulle vara som i annan sjukvård, att man får hjälp”
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Sommarläsning del 1: Gruppen styr
- Förslaget: Extra undervisning i mindre grupper ska lyfta elever